Venom recenze

fyzBřezen 26, 2019Vidění 59

Sony mělo před pár lety nastartované menší univerzum kolem Spider-Mana, avšak The Amazing Spider-Man 2 nenaplnil finanční očekávání, a tak šlo všechno do koše. Nedočkali jsme se ani pokračování, ani tímovky Sinister Six, na kterou již zmíněný film lákal. Místo toho se Spider-Man přesunul do Marvel Cinematic Universe (MCU) a dostal novou tvář. Nakolik je však Spider-Man a vše s ním související stále majetkem Sony, byl by hřích nechat tuto licenci nevyužitou. A tak tu máme pokus o další univerzum, které startuje právě s filmem Venom.

Pokud náhodou někdo Venoma nezná, tak jde mimozemskou formu života, takzvaný symbiont. Ten se dostane na naši planetu, ale na plnohodnotný život potřebuje hostitele. Původně se Venom jako na prvním hostiteli přiživoval na Spider-Manovi, ale protože ten se úspěšně začlenil do MCU, museli v Sony přijít se změnami. Pavoučího muže tedy vyškrtli a rovnou využili jeho nejznámějšího hostitele, novináře Eddieho Brocka. Ten však v tomto příběhu nežije v New Yorku, nepracuje pro Daily Bugle a už vůbec nechová nenávist vůči pavoučímu muži. Toto jsou zásadní změny, které filmovou adaptaci odlišují od komiksové předlohy. Samozřejmě, je jich více, ale je nejvyšší čas, abychom už přešli k samotnému filmu.

Eddie Brock je investigativní novinář žijící a pracující v San Francisku. Je však velmi tvrdohlavý a tak si jedním hloupým rozhodnutím pokazí život. V práci dostane výpověď, opustí ho snoubenka a aby toho nebylo málo, do žádné práce ho kvůli konfliktu s milionářem Carltonem Drakem nebudou chtít přijmout. Tím však jeho problémy teprve začínají. Drake sice navenek působí jako milý člověk, který chce přivést lidstvo k světlejším zítřkům, ale za touto maskou už to tak veselé není. Drake totiž ve vesmíru objevil mimozemskou formu života a rozhodl se dopravit ji na planetu Zemi. Věci však nejdou podle plánů, takže začnou problémy, jejichž výsledkem bude to, že na Brocka se jeden symbiont přichytí. Ten si zpočátku myslí, že je pouze nakažený nějakým parazitem,

Fotogalerie Venom (2018)

Následně zjišťuje, že se na něj přichytil symbiont, který si říká Venom. Ten Brock propůjčí nejen monstrózní podobu, ale i obrovskou sílu, rychlé reakce a podobně. Drake však chce svého symbionta zpět, a tak pošle za Brock své komando zabijáků. V tomto okamžiku by si divák řekl, že je všechno v nejlepším pořádku, ale bohužel není. Prvním problémem je, že se titulní postava ve své charakteristické podobě objeví až zhruba po hodině. Do té doby se musíme dívat na Brocka s tváří Toma Hardyho, kterému pravděpodobně nikdo neřekl, co přesně má hrát. Hodinu tak divák musí trnout sledováním výkonu, který by se hodil do jiného filmu. Proč by měl Eddie působit svým chováním jako klaun? Nejde o hlášky, ty beru, aktuální jsou žádané a díky MCU iv módě, ale celkové chování ai charakter postavy je zcela mimo. Brock by neměl být nějaký Lucernu a dobrák, který dává bezdomovcům 20 $. Chtěli tvůrci snad docílit to, aby ho diváci litovali, zda s postavou sympatizovali? To věru netuším, ale pokud toto byl jejich cíl, tak se vůbec nepovedl. Brock je díky tomu pouze na smích, což dotváří i zmíněný herecký výkon Hardyho.

Druhým problémem je samotný Venom. V komiksovém světě Marvelu jde o jednu z nejzajímavějších a nejpopulárnějších postav. Původně zloduch, následně spíše anti-hrdina, který jedná podle toho, jak mu to právě vyhovuje. Pokud je výhodně spolupracovat se zloduchy, tak není problém, ale platí to i opačně. Zde jsme dostali ztvárnění, v němž symbiont prozrazuje, že je na své planetě Lucernu a až na planetě Zemi může být někdo. Proto se rozhodne spolu s Brock zachránit svět. Pokud už nic jiného divákovi nepřijde na tomto filmu zvláštní, zde už mu jednoznačně musí v hlavě troubit na poplach hlasitý klakson. Proč z tak zajímavé postavy tvůrci udělali pouze slabý čajový odvar nechápu. Je pravdou, že film měl jít původně do kin s přístupností až od osmnácti let a finální produkt dostal přístupnost od třinácti, přesto si nemyslím, že bylo nutné Venoma vykastrovat takovým způsobem, jak to tvůrci udělali. Sám Hardy se před premiérou ozval s tím, že tvůrci vystřihli z filmu 30 – 40 minut, které se jemu osobně dost líbily. A na filmu je stříhání dost cítit, protože některé scény působí neukončené, případně je zde zvláštní návaznost a podobně.

Nejhorší však je, že jsme místo drsného av rámci možnosti temného filmu, kterému nemělo být cizí ani explicitní násilí, dostali akční komedii. Akce navíc není mnoho a místy je opravdu dost nepřehledná. První hodina je vyloženě pomalá a až pak se film jakžtakž rozjede. Bylo vidět, že na diváky v kině fungoval humor, kterého je ve filmu na rozdíl od akce až moc. Dotahování mezi Brock a Venom je v pořádku, hlášky samozřejmě stejně, ale nejeden jednou se stane, že zábavně působí díky hereckému výkonu i Brock / Hardy. A to je škoda, protože taková by tato postava neměla být. Film je tak vtipný cíleně, ale někdy je díky svým problémem vtipný i bez záměru autorů. Zajímavá je i skutečnost, že film svým pojetím připomíná komiksové adaptace před 10 let a ne aktuální produkci. To však není pochvala za návrat ke kořenům,

Fotogalerie Venom (2018)

Ohlasy od zahraničních novinářů jsou jasné – Venom je katastrofa. Já osobně bych to však navzdory všem výhradám až tak černobíle neviděl. Venom má množství chyb, které mu fanoušci komiksové předlohy neodpustí, přesto je vidět, že i takto zmrvená filmová adaptace dokáže diváky pobavit. A to je vlastně pro celý film charakteristickým znakem. Brock je vtipný, Venom je vtipný a vlastně i celý film. Občas záměrně, většinou však bez záměru tvůrců.

Návštěvu kina v tomto případě nedoporučuji, pokud tedy chcete jít na filmové zpracování slavné komiksové postavy. Pokud byste na film jeli jako na akční komedii s Tomem Hardym v hlavní roli, protože to je přesně to, co filmový Venom představuje, tak klidně vyrazte. Jde o vtipnou jednohubku, která však předloze rozhodne dobře jméno neudělá, alespoň ne po kvalitativní stránce. Je to obrovská škoda, protože Venom by si zasloužil něco víc. Takto jde o promarněnou příležitost, kterou před pohromou zachraňuje humor a celkem slušně fungující vztah mezi Brock a samotným Venom. Snad to příště dopadne lépe.

Categories