Ready Player One: Hra začíná

fyzBřezen 18, 2019Vidění 539

Pouze nedávno se dostal do našich kin nový film od Stevena Spielberga, The Post: Aféra v Pentagonu a netrvalo dlouho a na velkých plátnech si ho můžeme vychutnávat znovu. Zatímco minule šlo o originální a oscarovou látku, v případě Ready Player One jde o očekávanou adaptaci mimořádně úspěšného knižního bestselleru. Tu od začátku provázely několik otazníky, o to pozitivnější je, jak to nakonec dopadlo.

Knižní předloha vyšla v roce 2011 a debut amerického autora Ernesta clinet se dočkal univerzální chvály na všech frontách. Pozoruhodné je už to, že o práva na zfilmování se strhl boj ještě před jejím oficiálním vydáním. Ty nakonec získala společnost Warner Bros av roce 2015 se do projektu oficiálně zapojil i legendární režisér a tvůrce hitů jako Čelisti, Indiana Jones, či Jurský Park. Radost fanoušků neměla konce kraje a jeho jméno bylo spolu s účastí Ernesta clinet na postu spolu scénáristy zárukou důsledné adaptace bez výrazných ústupků. O co vlastně v knize jde?

Ocitáme se v roce 2045. Svět se radikálně změnil, protože lidstvo definitivně rezignovalo na neustále se hromadící životní problémy. Následkem toho většina žije v rozpadajících se domech, či slumech a neveselé realitu běžného života nahrazuje pobytem ve virtuálním světě známém jako OASIS. Světě, kde může být každý čím jen chce a při troše štěstí si přes něj může zlepšit i své skutečné podmínky. Stejně je na tom i osmnáctiletý Wade Watts z Columbusu. I ten jako mnozí další sní, že se mu podaří úspěšně vyřešit rébus zesnulého tvůrce OASIS Jamese Hallidaya a přijít na pohádkové bohatství, respektive získat kontrolu nad celým systémem. O to má však zájem i organizace IOI vedená Nolanem Sorrento a ta se na cestě za tímto cílem neštítí ničeho …

Se stejnou premisou pochopitelně pracuje i samotný film, i když logicky došlo k několika obměnám. Přestože se děj odehrává v ne až tak vzdálené budoucnosti, do výrazné míry stojí právě na popkulturních referencích osmdesátých let. A nejen na ně, ve filmovém zpracování najdete i řadu dalších tematických odkazů na filmovou tvorbu či videohry. Někdy jde o kratší scény, které postřehnou jen skuteční fajnšmekři, občas je na nich postaven konkrétní vtip a jindy zase vystavěna delší pasáž. Oproti knižní předloze přitom film záměrně řadí zpátečku a přestože je jejich stále mnoho, jejich kadence je rozumná a poměrně zvladatelná. Příznivcům originálu zřejmě bude mnoho odkazů chybět, z pohledu filmu však jedná o rozumný přístup k látce a tyto reference slouží výhradně příběhu a nikdy ne opačně.

Samotnému příběhu by se jinak dalo teoreticky vytknout, že dění v simulaci působí přece jen o něco zajímavější a prokreslenější než pasáže zasazené do skutečnosti. Celkově se však obě reality doplňují víceméně bezchybně, což speciálně platí pro úplné finále, kde je napětí je dosahováno i chytrým prostříhávání z jedné strany barikády na druhou. Výstavba příběhu je každopádně dokonale funkční a požaduje od vás pouze jediné – a to přistoupit na pravidla hry. Ne, skutečně nejde o dystopický a temně laděný sci-fi zážitek, spíše o klasickou a konzervativní zpracovanou pohádku plnou nejrůznějších, no dostatečně funkčních, zkratek. I když konzervativní pohádku, která se shodou okolností většinu Délka odehrává ve fiktivním digitálním světě.

Spielbergova pevná ruka je zkrátka neustále cítit, ale jeho nezaměnitelný styl s množstvím osvědčených Trademark tentokrát podporuje i patřičná hravost, typická spíše pro jeho starší snímky. Zpracování OASIS a akčních scén celkově dokáže opravdu ohromit. Originalitu a dravost úvodní závodní sekvence se sice nepodaří dorovnat až do úplného konce, ale Spielberg má vždy po ruce nějaké eso av pravé chvíli ho dokáže vytáhnout z rukávu. Výraznou míru na vysokých kvalitách akce má i fantastická kamera Janusze Kaminski a opojný vizuál se může opírat i i bezchybné vizuální efekty. Výsledkem je neskutečně hravá dobrodružně laděná záležitost se špičkovými produkčními kvalitami a která si i přes delší minutáži udržuje po celou dobu velmi rychlé tempo.

V zásadě je vše na správném místě – to platí io hlavních hrdinech, kteří jsou tak adekvátně sympatičtí, ústřední padouch zase správně úlisný, i když nad všemi tkví vynikající výkon Marka Rylance jako duchovního tvůrce celého systému, Jamese Hallidaya. Každého však film neosloví ani zdaleka. Na to je příliš rozkročený mezi adresáty, kterých se snaží oslovit. I když se snaží do jisté míry profilovat jako zábava pro celou rodinu, pro mnohé teenagery může být již příliš staromilské, pro starší diváky zase příliš zahleděný do světa her a popkultury. No a případné mladší ročníky už vůbec nemá cenu řešit. Ty mohou mít nepříjemné mrazení už jen z těch několika hororových rekvizit, přičemž jedna sekvence je z nich vyloženě vyskládaná. Nejspokojenější tak, pravděpodobně, bude střední generace a filmoví, zda heren nadšenci nespouštěla ​​jednu tematickou informaci za druhou. Právě jejich zřejmě tento svižný dobrodružný blockbuster s jednoduchou, ale účinnou myšlenkou, osloví nejvíce. Časem může dosáhnout i na kultovní status, k čemuž má jinak jednoznačné předpoklady. A to i bez ohledu na to, že někteří příznivci předlohy budou zřejmě říkat a odvolávat se na nenaplněný potenciál. Za daných podmínek to přitom asi nešlo zpracovat lépe a Steven Spielberg se přes Ready Player One dokonale revanšoval všem, kteří tvrdili, že jeho nová tvorba už postrádá patřičnou energii. že mnozí příznivci předlohy budou zřejmě říkat a odvolávat se na nenaplněný potenciál. Za daných podmínek to přitom asi nešlo zpracovat lépe a Steven Spielberg se přes Ready Player One dokonale revanšoval všem, kteří tvrdili, že jeho nová tvorba už postrádá patřičnou energii. že mnozí příznivci předlohy budou zřejmě říkat a odvolávat se na nenaplněný potenciál. Za daných podmínek to přitom asi nešlo zpracovat lépe a Steven Spielberg se přes Ready Player One dokonale revanšoval všem, kteří tvrdili, že jeho nová tvorba už postrádá patřičnou energii.

Categories